Descrierea cursului
Cursul se adresează studenților de anul III de la Facultatea de Teologie Ortodoxă și oferă o introducere în fenomenologia contemporană a religiei, precum și în raporturile dintre fenomenologie și teologie.
Descarcă fisa disciplinei ( PDF)
Curriculum
- Considerații introductive, prezentarea cursului și aspecte metodologice
- Importanța studiului fenomenologiei religiei astăzi: de la maeștrii suspiciunii la revenirea postmetafizică a religiei
- Metoda fenomenologică I
- Metoda fenomenologică II – Test | Răspunsuri ( PDF)
- Aplicabilitatea religioasă a metodei fenomenologice – Test | Răspunsuri ( PDF)
- Sacrul și trăsăturile lui – Test | Răspunsuri ( PDF)
- Sacrul și profanul – Test | Răspunsuri ( PDF)
- Experiența religioasă
- Fenomenologia religioasă a morții – Test | Răspunsuri ( PDF)
- Fenomenologie și teologie (I). Refuzul teologiei – Test | Răspunsuri ( PDF)
- Fenomenologie și teologie (II). Fenomenul saturat – Test | Răspunsuri ( PDF)
- Fenomenologie și teologie (III). Fenomenul liturgic
- Teologia ortodoxă și fenomenologia religiei
- Considerații concluzive
Teme seminarii
- Umberto Eco, Cum se face o teză de licență (Biblioteca italiană), traducere de George Popescu, Pontica, Constanța, 2000 (Alegerea subiectului. Cercetarea materialului. Planul de lucru și sistemul de fișe. Redactarea).
- Christos Yannaras, Heidegger și Areopagitul, traducere de Nicolae Șerban Tanașoca, Anastasia, București, 1996, pp. 7-34 (Negarea metafizică a divinității lui Dumnezeu). Friedrich Nietzsche, Știința voioasă, în Știința voioasă. Genealogia moralei. Amurgul idolilor, traducere de Liana Micescu, traducerea versurilor de Simion Dănilă, Humanitas, București, 1994, pp. 129-131 (Problema morții lui Dumnezeu. Implicațiile religioase și metafizice ale morții lui Dumnezeu).
- Edmund Husserl, Meditații carteziene (Paradigme), traducere de Aurelian Crăiuțu, Humanitas, București, 1994, pp. 48-52, 62-64 (Îndoiala metodică a lui Descartes și interpretarea ei husserliană. Reducția transcendental-fenomenologică. Cogito și cogitatum).
- Edmund Husserl, Ideea de fenomenologie si alte scrieri filosofice, traducere de Alexandru Boboc, Grinta, Cluj-Napoca, 2002, pp. 87-89 (Problema existenței. Posibilitatea cunoașterii transcendenței).
- Michel Henry, Eu sunt Adevărul. Pentru o filozofie a creștinismului, traducere de Ioan I. Ică jr, Deisis, Sibiu, 2000, pp. 37-49 (Întrebarea asupra adevărului ca întrebare asupra creștinismului. Aporia corpusului de texte. Aporia adevărului istoriei. Aporia adevărului limbajului).
- Rudolf Otto, Despre elementul irațional din ideea divinului și despre relația lui cu raționalul (Homo religiosus), traducere de Ioan Milea, Dacia, Cluj-Napoca, 1996, pp. 15-32 (Numinosul. Mysterium tremendum sau taina înfricoșătoare. Majestas sau puterea absolută. Energia). Christos Yannaras, Contra religiei, traducere de Tudor Dinu, Anastasia, București, 2011, pp. 13-19, 25-32 (Nevoia și instinctul religiei. Iraționalitate și sentiment).
- Mircea Eliade, Sacrul și profanul, traducere de Brândușa Prelipceanu, Humanitas, București, 1995, pp. 21-31, 175-186 (Omogenitate spațială și hierofanie. Teofanie și semne. Haos și Cosmos. Camuflarea sacrului în profan). Dumitru Stăniloae, Teologia dogmatică ortodoxă, vol. 1, ediția a doua, Institutul Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, București, 1997, pp. 179-182 (Sfințenia creștină și desființarea graniței dintre sacru și profan).
- Jean-Yves Lacoste, Fenomenalitatea lui Dumnezeu, traducere de Maria-Cornelia Ică jr, Deisis, Sibiu, 2011, pp. 93-99 (Insuficiența conceptului de experiență religioasă). Dumitru Stăniloae, Trăirea lui Dumnezeu în Ortodoxie, prefață de pr. prof. Ilie Moldovan, antologie, studiu introductiv și note de Sandu Frunză, Dacia, Cluj-Napoca, 1993, pp. 179-189 (Îndumnezeirea în sens larg. Îndumnezeirea în sens strict).
- Martin Heidegger, Ființă și timp, traducere de Gabriel Liiceanu, Cătălin Cioabă, Humanitas, București, 2002, Ființă și timp, pp. 335-339; 345-354 (Ființa întru moarte. Autenticitatea morții). Cristian Bădiliță, Călugărul și moartea (Plural), Polirom, Iași, 1998, pp. 117-125 (Exersarea lui „ca și cum”. Moartea pentru aproapele. A trăi într-un mormânt).
- Martin Heidegger, „Fenomenologie și teologie”, în Repere pe drumul gîndirii, traducere de Thomas Kleininger, Gabriel Liiceanu, Ed. Politică, București, 1988, pp. 405-408, 418-424 (Teologia ca știință pozitivă. Relația teologiei cu filosofia).
- Jean-Luc Marion, Vizibilul și revelatul: teologie, metafizică și fenomenologie, traducere de Maria Cornelia Ică jr, Deisis, Sibiu, 2007, 82-87 (Fenomenul saturat ca ultimă posibilitate a fenomenologiei. Fenomene sărace, comune și saturate). Paul Evdokimov, Arta icoanei. O teologie a frumuseții, traducere de Grigore Moga, Petru Moga, Meridiane, București, 1993, pp. 157-160 (Icoana și teologia prezenței. Teofania icoanei).
- Jean-Yves Lacoste, Experiență și Absolut. Pentru o fenomenologie liturgică a umanității omului, Deisis, Sibiu, 2001, pp. 46-49 (Liturghia ca depășire a lumii. „Ne-locul liturgic” și anihilarea distanței dintre om și Dumnezeu). Dumitru Stăniloae, Teologia dogmatică ortodoxă, vol. 3, ediția a doua, Institutul Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, București, 1997, pp. 6-9 (Sf. Taine și unirea cu Hristos. Lucrarea Duhului Sfânt în Sf. Taine)
- Gianni Vattimo, A crede că mai credem: e cu putință să fim creștini în afara Bisericii? (Biblioteca italiană), traducere de Ștefania Mincu, Pontica, Constanța, 2005 (Creștinismul slab: secularizarea ca adevăr al creștinismului. Demitizarea autorității, dogmei și moralei). Paul Evdokimov, Iubirea nebună a lui Dumnezeu, traducere de Teodor Baconsky, Anastasia, București, 1993, pp. 157-164 (Autoritatea ca libertate)
- Comentarii concluzive, discuții, deschideri
Bibliografie curs
- CODOBAN, AUREL, Sacru și ontofanie. Pentru o nouă filosofie a religiilor (Filosofie), Polirom, Iași, 1998.
- ELIADE, MIRCEA, Sacrul și profanul, traducere de Brândușa Prelipceanu, Humanitas, București, 1995.
- ELIADE, MIRCEA; CULIANU, IOAN P., Dicționar al religiilor, traducere de Cezar Baltag, Humanitas, București, 1993.
- GOLITZIN, ALEXANDER, Mistagogia experienței lui Dumnezeu în Ortodoxie (Mistica), traducere de Ioan I. Ică jr, Deisis, Sibiu, 1998.
- HEIDEGGER, MARTIN, „Fenomenologie și teologie”, în Repere pe drumul gîndirii, traducere de Thomas Kleininger, Gabriel Liiceanu, Ed. Politică, București, 1988, pp. 405-418.
- HUSSERL, EDMUND, Meditații carteziene (Paradigme), traducere de Aurelian Crăiuțu, Humanitas, București, 1994.
- LÉVINAS, EMMANUEL, Moartea și timpul, text stabilit de Jacques Rolland, traducere, cuvînt înainte și note de Anca Măniuțiu, Biblioteca Apostrof, Cluj, 1996.
- LOSSKY, VLADIMIR, Teologia mistică a Bisericii de Răsărit (Dogmatica), traducere de Vasile Răducă, Anastasia, București, f.a.
- MARION, JEAN-LUC, În plus. Studii asupra fenomenelor saturate (Philosophia christiana), traducere de Ionuț Biliuță, Deisis, Sibiu, 2003.
- OTTO, RUDOLF, Sacrul (Homo religiosus), traducere de Ioan Milea, Dacia, Cluj-Napoca, 1996.
- STĂNILOAE, DUMITRU, Ascetică și mistică creștină sau teologia vieții spirituale, Casa Cărții de Știință, Cluj, 1993.
- TURCAN, NICOLAE, Credința ca filosofie. Marginalii la gândirea Tradiției (Theologia Socialis 15), prefață de Radu Preda, Eikon, Cluj-Napoca, 2011.
- VELASCO, J. MARTIN, Introducere în fenomenologia religiei (Plural M), traducere de Cristian Bădiliță, Polirom, Iași, 1997.
Bibliografie seminarii
- BĂDILIȚĂ, CRISTIAN, Călugărul și moartea (Plural), Polirom, Iași, 1998.
- ECO, UMBERTO, Cum se face o teză de licență (Biblioteca italiană), traducere de George Popescu, Pontica, Constanța, 2000.
- ELIADE, MIRCEA, Sacrul și profanul, traducere de Brândușa Prelipceanu, Humanitas, București, 1995.
- EVDOKIMOV, PAUL, Arta icoanei. O teologie a frumuseții, traducere de Grigore Moga, Petru Moga, Meridiane, București, 1993.
- EVDOKIMOV, PAUL, Iubirea nebună a lui Dumnezeu, traducere de Teodor Baconsky, Anastasia, București, 1993.
- HEIDEGGER, MARTIN, „Fenomenologie și teologie”, în Repere pe drumul gîndirii, traducere de Thomas Kleininger, Gabriel Liiceanu, Ed. Politică, București, 1988, pp. 403-434.
- HEIDEGGER, MARTIN, Ființă și timp, traducere de Gabriel Liiceanu, Cătălin Cioabă, Humanitas, București, 2002.
- HENRY, MICHEL, Eu sunt Adevărul. Pentru o filozofie a creștinismului, traducere de Ioan I. Ică jr, Deisis, Sibiu, 2000.
- HUSSERL, EDMUND, Meditații carteziene (Paradigme), traducere de Aurelian Crăiuțu, Humanitas, București, 1994.
- HUSSERL, EDMUND, Ideea de fenomenologie si alte scrieri filosofice, traducere de Alexandru Boboc, Grinta, Cluj-Napoca, 2002.
- LACOSTE, JEAN-YVES, Experiență și Absolut. Pentru o fenomenologie liturgică a umanității omului, Deisis, Sibiu, 2001.
- LACOSTE, JEAN-YVES, Fenomenalitatea lui Dumnezeu, traducere de Maria-Cornelia Ică jr, Deisis, Sibiu, 2011.
- MARION, JEAN-LUC, Vizibilul și revelatul: teologie, metafizică și fenomenologie, traducere de Maria Cornelia Ică jr, Deisis, Sibiu, 2007.
- NIETZSCHE, FRIEDRICH, Știința voioasă, în Știința voioasă. Genealogia moralei. Amurgul idolilor, traducere de Liana Micescu, traducerea versurilor de Simion Dănilă, Humanitas, București, 1994, pp. 7-285.
- OTTO, RUDOLF, Sacrul. Despre elementul irațional din ideea divinului și despre relația lui cu raționalul (Homo religiosus), traducere de Ioan Milea, Dacia, Cluj-Napoca, 1996.
- STĂNILOAE, DUMITRU, Trăirea lui Dumnezeu în Ortodoxie, prefață de pr. prof. Ilie Moldovan, antologie, studiu introductiv și note de Sandu Frunză, Dacia, Cluj-Napoca, 1993.
- STĂNILOAE, DUMITRU, Teologia dogmatică ortodoxă, vol. 1, ediția a doua, Institutul Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, București, 1996.
- STĂNILOAE, DUMITRU, Teologia dogmatică ortodoxă, vol. 3, ediția a doua, Institutul Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, București, 1997.
- VATTIMO, GIANNI, A crede că mai credem: e cu putință să fim creștini în afara Bisericii? (Biblioteca italiană), traducere de Ștefania Mincu, Pontica, Constanța, 2005.
- YANNARAS, CHRISTOS, Contra religiei, traducere de Tudor Dinu, Anastasia, București, 2011.